هماهنگی و ثبت نام کلاس های حضوری آموزش گیتار علیرضا نصوحی در آموزشگاه موسیقی چنگ اصفهان 09131109575 آقای خسروی مسئول ثبت نام

خاطرات الحمرا، جادوی فرانسیسکو تارگا

خاطرات الحمرا (به انگلیسی: Recuerdos de la Alhambra) قطعه‌ای جادویی ست که توسط نابغه و اسطوره اسپانیایی گیتار کلاسیک جهان فرانسیسکو تارگا ساخته شد در ادامه این مطلب سرفصل‌های زیر را خواهید خواند:

مختصری درباره فرانسیسکو تارگا

کاخ زیبای الحمرا کجاست؟

برسی قطعه خاطرات الحمرا


مختصری درباره تارگا

فرانسیسکو تارگا اسطوره اسپانیایی گیتار کلاسیک جهان

بدون شک نام و آوازه فرانسیسکو تارگا به گوش هنرآموزان، علاقه‌مندان و نوازندگان موسیقی کلاسیک به ویژه گیتار کلاسیک خورده است. تارگا در طول عمر خود قطعاتی بسیار رویایی و منحصر به فردی برای گیتار کلاسیک خلق کرد. قطعاتی که تارگا برای گیتار نوشته است امروزه در تمام آکادمی‌های موسیقی و دانشگاه‌های معتبر تدریس و جزو معتبرترین متدهای آموزشی می باشد‌.

قطعه خاطرات الحمبرا فرانسیسکو تارگا جزء دوست داشتنی‌ترین و رویایی‌ترین قطعات گیتار کلاسیک می‌باشد که به دستان توانمند تارگا نوشته شد.

بدون شک قطعاتی که فرانسیسکو تارگا برای گیتار کلاسیک خلق کرده است در تاریخ همچنان بی‌سابقه و تکرار نشدنی ست و هر نوازنده کلاسیک با نواختن قطعات تارگا به مهارت، قدرت و نبوغ وی در موسیقی پی خواهد برد.

همانند بسیاری از موسیقیدان بزرگ که عمر کوتاه و البته پر ثمری داشتند همانند موتسارت و بتهوون تارگا نیز چندان عمر نکرد و در ۴۷ سالگی چشم از جهان فانی بست.

الحمرا کجاست؟

الحمرا نام کاخی ست واقع در گرانادا اسپانیا که توسط مسلمانان در سده ۱۳ بنا نهاده شده است و هدف از ساخت این کاخ با عظمت و بسیار زیبا کوشش برای بوجود آوردن نمایی از بهشت رو زمین عنوان شده است. این کاخ تشکیل شده است از چند کاخ که در طول سالیان هر فرمانروا، کاخ مخصوص خود را ساخته‌ است.

بررسی قطعه رویایی خاطرات الحمرا

تعداد قطعات مبتنی بر تکنیک ترمولو در رپرتوار گیتار کلاسیک کم نیست اما بی شک خاطرات الحمرا یکی از محبوبترین، مشهورترین و زیباترین آنهاست. همزمان که ادامه متن زیر را می‌خوانید قطعه زیر را پخش کنید:

ملودی‌های زیبای سیم‌های باس، ترمولوهای پیوسته و مواج روی سیم‌های تریبل و حس نوستالژیک (خاطره انگیز، یادمانه) این اثر در نوع خود بی همتاست.

ترمولوهای دشواری که باید روی هر سه سیم تریبل گیتار نواخته شوند. تکنیک هایگلیساندو و لگاتوهای ظریف و زیبا که باعث زیبایی چندین برابری این قطعه شده است. هماهنگی لازم بین دست راست و چپ بدون به هم ریختن پیوستگی ریتم و ملودی قطعه، نیاز به سوناریته و موزیکالیته‌ی عالی، این قطعه را به یکی از دشوارترین و تکنیکی ترین آثار رپرتوار گیتار کلاسیک بدل کرده است.

اجرای این اثر پر زرق و برق، به شکل تمام و کمال و با رعایت تمام نکات لازم، از هر نوازنده‌ای ساخته نیست.

بدیهی است برای توضیح در مورد هر قطعه از موسیقی باید مواردی همچون آهنگساز، دوره زندگی وی، محل اقامت، فرم رایج در آن زمان، سرگذشت و تاثیرات محیط اطراف بر ذهن آهنگساز در زمان خلق اثر را بررسی نمود.

قطعه بزرگ و شگرف خاطرات الحمرا از سوی مجله نیویورک تایمز و آکادمی برلین در سال 2002 به‌عنوان محبوب‌ترین قطعه ی گیتار کلاسیک انتخاب شده است‌.

خاطرات الحمرا تا به حال چندین بار به عنوان موسیقی متن فیلم‌های مختلف از جمله فیلم‌های راه‌های فرعی، زمینه‌های کشتار و بازی‌های ممنوع استفاده شده است.

به جرات می‌توان گفت نام تارگا برای همیشه در تاریخ موسیقی کلاسیک و به خصوص گیتار کلاسیک زنده و جاودان خواهد ماند.

منبع: وبسایت رسمی علیرضا نصوحی 

مطالب مرتبط
1 دقیقه

آیا گیتار یک ساز ایرانی است؟

آکادمی آموزش گیتار علیرضا نصوحی

به جرات می توان گفت که گیتار جزء سازهای اولیه است. گیتارهای ابتدایی شکل و فرم گیتارهای امروزی را نداشتند و با گذشت زمان دچار تکامل شده و به قالب امروزی درآمدند. گفته می‌شود این ساز جهانی و بسیار پرطرفدار اولین بار بدست ایرانی‌ها ابداع شده است. کلمه پارسی تار انتهای گیتار نشان می‌دهد که […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟
ارسال پیام در واتس‌اپ