50 درصد تخفیف نوروز 1403 خرید مجموعه کامل قدرتمند آموزش صفر تا صد گیتار با علیرضا نصوحی سفارش مجموعه کامل

چوب های مورد استفاده در ساخت گیتار

در این مقاله به برسی چوب های مورد استفاده در ساخت گیتار خواهیم پرداخت:

فهرست چوب‌های بررسی شده در این مقاله:

1) چوب رزوود | Rosewood

2) چوب سدر | Cedrus

3) چوب ماهون | Mahogany

4) چوب صنوبر | Populus

5) چوب ناتو | Nato

6) چوب مارانتی | Meranti


1) چوب رزوود


چوب رزوود گیتار

رزوود پرکاربردترین چوب در ساخت گیتار می باشد این چوب هم در ساخت گیتارهای بالارده و هم در گیتارهای پایین رده استفاده می شود.

معمولا در تمام گیتارهای فلامنکو و کلاسیک جنس پل خرک گیتار رزوود می باشد. رزوود در ساخت بقیه قسمت های گیتار نیز مانند صفحه کناری، صفحه انگشت گذاری و سردسته گیتاراستفاده شده است.

از مشخصات این چوب میتوان به ایجاد صدایی گرم ، شفاف و تفکیک صدای نت ها اشاره نمود.

رزوود دارای سه گونه می باشد:

1 – رزوود هندی

2 – رزوود برزیلی

3 – رزوود ماداگاسکار

رزوود برزیلی کمیاب، گران قیمت و مرغوب تر نسبت به دو گونه دیگر می باشد.


2) چوب سدر


چوب سدر قرمز گیتار

چوب سدر یکی از پر کاربردترین چوب های در ساخت گیتار کلاسیک می باشد این چوب در ساخت صفحه رویی گیتار های کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. چوب سدر قرمز یکپارچه یکی از خوش صداترین و با کیفیت ترین چوب ها می باشد البته سدر قزمز یکپارجه نیز دارای کیفیت های مختلفی ست.

در ساخت صفحه رویی گیتارهای کلاسیک بالا رده از چوب سدر قرمز یکپارچه استفاده می شود. از جمله برندهایی که از این چوب استفاده نموده اند می توان به کمپانی الحمرا، آلمانزا، آنتونیو سانچز و .. اشاره نمود.

از ویژگی های منحصر به فرد این چوب  می توان به  تراکم بالا، صدایی گرم و لطیف مخصوص سبک کلاسیک، رزونانس عالی، استحکام عالی، عمق و ماندگاری عالی صدا اشاره نمود.

در صورتی که نوازنده گیتار کلاسیک می باشید و قصد خرید گیتاری حرفه ای را دارید حتماً دقت فرمایید که در ساخت صفحه رویی گیتارتان از چوب سدر یکپارچه استفاده شده باشد.


3) چوب ماهون


چوب ماهون گیتار

چون ماهون (Mahogany) به طور معمول در دسته گیتار های کلاسیک و فلامنکو مورد استفاده قرار می گرد این چوب دارای قیمت مناسبی ست و از استحکام خوبی نیز برخوردار می باشد. 

در گیتار های پایین رده و ارزان قیمت این چوب در بدنه گیتار نیز استفاده می شود.

در تمام مدل گیتارها از بالارده گرفته تا پایین رده از این چوب در ساخت دسته گیتار به دلیل قیمت مناسب و مقاومت مناسب چوب ماهون استفاده می شود.

در صورتی که به دنبال گیتاری حرفه ای و دارای بهترین رزونانس و کیفیت صدا می باشید گیتاری را انتخاب کنید که از چوب ماهون در بدنه استفاده نشده باشد. مناسب ترین و خوش صدا ترین چوب برای نوازندگان گیتار کلاسیک مخلوطی از چوب های سدر قرمز یکپارچه و رزوود می باشد که صدایی بسیار جذاب و ماندگاری را به وجود می آورد، به طور معمول کمپانی های سازنده گیتار کلاسیک در ساخت صفحه رویی گیتار از چوب سدر استفاده می کنند و در ساخت صفحه های کناری و پشتی گیتار از چوب رزوود استفاده می کنند. 


4) چوب صنوبر


چوب صنوبر گیتار

این چوب یکی از مرغوب ترین و پرطرفدارترین چوب های گیتار می باشد که به طبع  قیمت بالاتری  نسبت به بقیه چوب ها داراست. از مشخصه های بسیار خوب چوب صنوبر می توان به استحکام بسیار بالای آن اشاره نمود.

این چوب اکثرا در صفحه رویی گیتارهای فلامنکو به کار برده می شود ایجاد صدایی تند و تیز با رزونانس عالی و تن صدای بالا از خصوصیات دیگر این چوب است که برای سبک فلامنکو یک امتیاز بزرگ محسوب خواهد شد.

اگر نوازنده گیتار فلامنکو هستید حتما به دنبال گیتاری باشید که صفحه رویی صنوبر داشته باشد و اگر نوازنده سبک کلاسیک می‌باشید این چوب پیشنهاد نمی‌شود و به جای آن چوب بسیار خوش صدا، معروف و مرغوب سدر قرمز یکپارچه پیشنهاد خواهد شد.


5) چوب ناتو


چوب ناتو گیتار

چوب ناتو یک نام کلی برای چوب هایی که از درختان مورا گرفته می شود به کار می رود. ناتو به عنوان یک چوب مقاوم و با استحکام شناخته می شود که در ساخت گیتارها مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ویژگی های مشابه آن نسبت به چوب های مرسوم تر مانند چوب ماهون، بسیاری از سازندگان گیتار از ناتو در ساخت آن ها استفاده می کنند.

ناتو در ظاهر شبیه به چوب ماهون می باشد به همین دلیل از این چوب به عنوان چوب ماهون شرقی یاد می کنند با این وجود این دو نوع چوب هیچ ربطی به هم ندارند. د عمق این چوب رگه های قهوه ای روشن و تیره و زرد رنگ دیده می شود که باعث درخشش و زیبایی خوب این چوب شده است.


6) چوب مارانتی


چوب مارانتی گیتار

مارانتی (Meranti) یک چوب ارزان قیمت می باشد از این چوب بیشتر به دلیل استحکام خوب استفاده می شوند نه کیفیت تونال (طنین منحصر به فرد یک صدا) این خصوصیت به کارگاه های تولید گیتار اجازه می دهد هزینه های تمام شده را کاهش دهند و گیتار ارزان قیمت تولید کنند.

این چوب شامل طیف رنگی از زرد تا قهوه ای می باشد.

منبع: وبسایت رسمی علیرضا نصوحی

مطالب مرتبط
خرید بسته قدرتمند آموزش گیتار 1 دقیقه

نکاتی برای هنرجویانی که فلش آموزشی خریداری می کنند

آکادمی آموزش گیتار علیرضا نصوحی

هنرجویان عزیز ضمن تشکر از اعتماد شما به آکادمی آموزش گیتار علیرضا نصوحی لازم است هنگام استفاده از فلش آموزشی خریداری شده به نکات زیر توجه نمایید: حتماً هنگام اتصال فلش به کامپیوتر از ویروسی نبودن سیستم خود اطمینان حاصل نمایید. بهتر است ابتدا آنتی ویروس سیستم خود را غیرفعال نمایید و سپس فلش را […]

1 دقیقه

فعالیت‌های آکادمی آموزش گیتار علیرضا نصوحی در سال 1399

آکادمی آموزش گیتار علیرضا نصوحی

ردیف نوع فعالیت وضعیت تاریخ تقریبی انتشار تاریخ تکمیل ۱ بازسازی قسمت ۵ با کیفیت فول اچ دی تکمیل شد هفته اول آبان 1399/07/19 ۲ بازسازی قسمت ۶ با کیفیت فول اچ دی تکمیل شد هفته آخر آبان 1399/08/03 ۳ چاپ ویرایش دوم کتاب جام آسایش تکمیل شد هفته آخر آبان 1399/08/01 4 بازسازی قسمت […]

یک نظر برای “چوب های مورد استفاده در ساخت گیتار

  1. محمدعلی محمدی

    باسلام وتشکراز مطالب بسیار مفیدی که مطرح فرمودید

    15 مهر 1401 - 7:30 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟
ارسال پیام در واتس‌اپ